Comenius (latin nevén Comenius, magyarul Komenius) a 17. században élt cseh pedagógus, aki jelentős hatást gyakorolt a pedagógiai gondolkodásra és a modern oktatásra.
Comenius, vagy eredeti nevén Jan Amos Komenský, egyben a cseh a protestáns egyház vezetője és a modern pedagógiai gondolkodás egyik kiemelkedő alakja is volt a 17. században. Élete és munkássága során számos jelentős pedagógiai nézetet fejlesztett ki, amelyek máig hatással vannak az oktatásra és az emberi tudás terjesztésére.
Mindenkinek járjon oktatás
Comenius az egyetemes emberi tudás és az oktatás elérhetőségének híve volt. Elvetette a korabeli elitista oktatási rendszereket, és olyan általános iskolákat hozott létre, amelyek minden gyermek számára nyitottak voltak. Hisz abban, hogy mindenki számára elérhetővé kell tenni az oktatást, függetlenül társadalmi státusztól vagy nemzetiségtől. Comenius az iskolákat az emberi tudás templomaiként tekintette, ahol minden gyermek megtanulhatja a szükséges készségeket és ismereteket az élet számára.
Egy másik jelentős nézete az volt, hogy az oktatásnak a gyakorlati élethez kell kapcsolódnia. Comenius szerint az iskoláknak fel kell készíteniük a diákokat az élet kihívásaira és az aktív részvételre a társadalomban. Úgy vélte, hogy a gyakorlati tapasztalatok és az élmények segítenek a tanulásban, és fontos, hogy az oktatás érdekes és motiváló legyen a diákok számára.
Comenius, oktatás, könyvek
Comenius különleges hangsúlyt helyezett a gyermeki érdeklődésre és az önálló gondolkodásra. A tanulásnak interaktívnak és diákközpontúnak kellett lennie, ahol a diákok aktívan részt vesznek a tanulási folyamatban. Az ő gondolkodása alapján születtek meg a képekkel illusztrált tankönyvek és az interaktív tanítási módszerek, amelyek segítették a diákok vizuális gondolkodását és a szavak és képek kapcsolatának megértését.
Legismertebb műve, az „Orbis Pictus” (Az Egyetemes Világ képei) az első illusztrált tankönyv volt, amelyet széles körben használtak az oktatásban. Ez a tankönyv segítette a diákokat abban, hogy kapcsolatot teremtsenek a szavak és a képek között, és vizuálisan ismerjék meg a világot.
A tudományok tudománya
Comenius úgy vélte, hogy tisztázni kell az alapfogalmakat és azok egymáshoz való kapcsolódását, így létrejön a „tudományok tudománya”, a pánszófia. A „mindentudás” alapján álló „Új pedagógia” törekvésének az állt a középpontjában, hogy az ember megismerheti a teljes és egymással összefüggő tudást, és így feloldhatja a világ összes ellentmondását.